9 marzec - Zakup auta z licytacji - Francja

Zdaniem głównego licytatora Gille’a Chausselat’a codziennie we Francji odbywa się kilka profesjonalnych salonów sprzedaży aukcyjnej samochodów. Po złagodzeniu procedur wywozowych ich popularność wśród Polaków zaczęła wzrastać.

Licytacje w Coignieres (45 km na południe od Paryża) odbywają się prawie w każdą niedzielę o godzinie 14.30 na ulicy Broderies 11. Realizowane są przez Dom Aukcyjny S.V.V Chevau-Legers Encheres (Société des Ventes Volontaires) i prowadzone przez aukcjonerów: Jacques’a Martin i Gilles’a Chausselat’a.

Licytowane samochody z ważnym, okresowym badaniem technicznym (osobowe, dostawcze i ciężarowe: nowe i używane, sprawne i lekko uszkodzone) pochodzą od dealerów, firm francuskich (również tych, które ogłosiły bankructwo), instytucji leasingowych, wypożyczalni samochodowych lub zostały zarekwirowane przez banki za niespłacanie pożyczek.

Ekspozycja (exposition)
Jest 14-ty luty, niedziela, 9-ta rano. Dokładnie 104 samochody, w większości osobowe, połyskują w zimowym słońcu, na placu wystawowym w  Coignieres. O 10-tej brama wjazdowa zostaje otwarta i można zacząć wybieranie auta. Przyjeżdżają pierwsi zainteresowani: osoby prywatne i przedstawiciele firm eksportowych. Wśród licznych narodowości przeważają Marokańczycy, Algierczycy i Polacy: mężczyźni i towarzyszące im kobiety z dziećmi na rękach, z zapasem jedzenia na cały dzień. Oglądają samochody, wsiadają i wysiadają na przemian, porównują ceny i proszą miejscowych pracowników o odpalenie silnika. Na przedniej szybie każdego auta przyklejona jest kartka z ważnym przeglądem technicznym (controle technique), który trzeba opłacić po zakupie samochodu(70 euro).

Jak zostać uczestnikiem
W licytacji może wziąć udział każdy (przy aukcji on-line wymagana jest rejestracja na www.e-auctioncar.com). 48h przed jej rozpoczęciem można telefonicznie (pod numerem +33(0)1-34-61-63-74) lub elektronicznie (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.), zamówić gratisowy katalog z pełnym opisem licytowanych samochodów (marka, typ, opcje wyposażenia, kolor, informacje o VAT, przebieg, data produkcji), bez ceny wywoławczej (ta podawana jest dopiero przez licytatora podczas aukcji). Na miejscu taki spis kosztuje 2 euro. Jeśli jesteś pewien, że nabędziesz samochód, przygotuj kaucję, w wysokości około 500 euro, płatną czekiem lub gotówką, tuż po przybiciu ceny.

Ekspozycja aut odbywa się na placu, pod gołym niebem, od 9-tej do 14.15. Niestety, nie ma możliwości przeprowadzenia jazdy próbnej. Licytacja na sali zaczyna się o 14.30. i, przy stu, wystawionych pojazdach, trwa około 2,5 godziny.

Na co liczyć na miejscu
Istnieje możliwość zakupu napojów gorących z automatu. W odległości kilkuset metrów znajduje się dyskontowy market spożywczy ED, czynny w niedzielę od 9-tej do 12-tej. Do dyspozycji niezmotoryzowanych jest pociąg, który w przeciągu godziny zawiezie nas do centrum Paryża, na Gare Montparnasse. Dworzec kolejowy (stacja Coignieres) znajduje się 15 minut pieszo od miejsca licytacji, a jednostronny bilet kosztuje około 6-ciu euro. Licytacja (ventes aux echeres, adjudication, vacation)

Zbliża się 14.30, godzina rozpoczęcia licytacji. Jest bardzo zimno. Sala aukcyjna nie jest ogrzewana. Skończyły się ciepłe napoje w automacie. „Upatrzyłem sobie dwuletniego punciaka – oznajmia Tomek Krasicki, przybyły na aukcję z Niemiec – mam 6 tysięcy euro(...)zobaczymy, czy starczy(...)”. „Ja przewożę samochody do Polski – przyznaje Waldek K. – jak się jakiś opłaci, to zlicytuję.

Wszystkie miejsca zostały zajęte. Jest gwarno, atmosfera raczej napięta. W przedniej części sali, w dwóch, przeciwległych rogach, wiszą dwa, duże monitory, na których wyświetlane będą zdjęcia kolejno licytowanych aut. Dodatkowo na środku znajduje się wielki ekran, przypominający charakterystyczne dane każdego nich. Nie trudno nie zauważyć wielkiego, drewnianego podestu i metalowego młotka, którym już za 5 minut zatwierdzane zostaną ceny finalne, nabytych przez licencjatów aut.

„Citroen Xsara Picasso(...), 2006 rok, przebieg 160 tysięcy km(...) – 4 tysiące euro po raz pierwszy, 4 tys. po raz drugi(...). Cena przybita!”

Uwaga. Aby osobiście wziąć udział w licytacji należy znać chociaż podstawy języka francuskiego, a absolutne minimum to znajomość liczebników. Tak dla własnego bezpieczeństwa, aby nie przepłacić.

Warunki zakupu (dla krajów unijnych)
1. Opłatę za zlicytowany samochód należy uiścić na miejscu, w przeciągu 4 dni czekiem lub gotówką (do 3 tysięcy euro) + prowizję: 14,352% od ceny finalnej auta lub 18% oraz 150 euro za samochody, wystawione na licytację przez France Télécom, EDF i inne przedsiębiorstwa państwowe (opłaty się zmieniają w zależności od salonu aukcyjnego). Auto ma prawo stacjonować na placu aukcyjnym do 7-miu dni. Po ich upływie opłata za parking wynosi 5 euro za każdy dzien.

2. Osoby potwierdzające posiadanie własnej firmy eksportowej „Euronipem”, nabywają samochody ciężarowe zazwyczaj bez opłaty VAT (fr. TVA) we Francji. Następnie uiszczają VAT w Polsce, który może zostać odliczony od kosztów firmowych.

Uwaga: w katalogu licytowanych pojazdów patrz: tabelka „TVA”: skrót „RE” oznacza récupérable, czyli VAT można odzyskać, „EXP”: VAT do odzyskania, oraz skrót „N”, czyli non récupérable”, czyli VAT nie jest możliwy do odzyskania.

Osoby, które nie posiadają firmy, opłacają VAT we Francji, natomiast są z niego zwolnieni w Polsce.

Na miejscu należy uiścić sumę 70-ciu euro za kontrolę techniczną.

Warunki przewozu aut do Polski

1. Otrzymujemy przekreśloną, francuską kartę pojazdu (carte grise), ważną 30 dni na terenie całej Europy (uwaga: problemy z jej uznaniem w Niemczech w momencie, kiedy pojazd porusza się na kołach). Dostajemy również umowę kupna – sprzedaży, tzw. certificat de cession, potrzebny do zarejestrowania samochodu na terenie Francji oraz rachunek (fakturę), niezbędną przy opłacaniu akcyzy i rejestracji w Polsce.

2. Uwaga: wymóg posiadania prowizorycznego dowodu rejestracyjnego (certificat d’immatriculation provisoire) oraz tablic „zjazdowych” (eksportowych W Export) został zniesiony. W najbliższym czasie ma zostać zastąpiony innym dokumentem.

3. Jeśli wracamy na kołach należy wykupić międzynarodowe ubezpieczenie (w zależności od długości jego trwania cena wynosi od 50 do 120 euro).

Adres:
„Publiczna sprzedaż licytacyjna pojazdów. Jacques Martin i Gilles Chausselat » (« Vente aux encheres publiques ») ; 11 bis impasse des Broderies, 78310 Coignieres ; Tel. stacj. (00)33-(0)1-34-61-63-74 ; www.e-auctioncar.com, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Za pomoc w przygotowaniu tekstu dziękuję Pawłowi Skoczylasowi.

Samochody, które zostały sprzedane podczas licytacji 14 lutego (lista niepełna):
- Renault Clio 1.5 DCi, 9.2007r., 75 tkm, klima., ABS, 6000 euro
- Renault Grand Scenic 1.5 DCi, 3.2007r., 105KM, 134 tkm., 4000 euro
- Renault Laguna Evo 1.9 DCi, 10.2004r., 112 tkm., klima., ABS, 4500 euro
- Fiat Bravo Dynamic Diesel, 10.2007r., 90KM, klima., ABS, 5500 euro
- Ford Fiesta 1.4 TDCi, 10.2006r., 155tkm., ABS, 3300 euro
- Renault Megane 1.5 DCi, 9.2007r., 158 tkm, klima., ABS, 4500 euro
- Opel Vivaro 1.9 CDTi, 1.2006r., 82KM, 113 tkm., 3500 euro
- Citroen Picasso 1.6 HDi, 7.2006r., 110KM, 107 tkm, klima., ABS, 5600 euro
- Opel Corsa 1.3 CDTi, 8.2006r., 157 tkm., ABS, klima., 2500 euro
- Renault Master DCi, 6.2005r., 90KM, 181 tkm., ABS, 6000 euro
- Ford Mondeo 1.8 TDCi, 12.2006r., 115KM, 136 tkm., klima., ABS, 6300 euro
- Toyota Yaris, benzyna, 9.2001r., 136 tkm., ABS, 1500 euro
- Fiat Multipla 1.9 JTD, 2.2004r., 115KM, 147 tkm., ABS, klima., 2000 euro

źródło: moto.onet.pl

 

Copyright